zondag 24 april 2022

Welke uitvoering voor je nieuwsbrief ga jij gebruiken?

 

Welke uitvoering voor je nieuwsbrief ga jij gebruiken?





    De moderne techniek maakt vele vormen van een nieuwsbrief mogelijk ;

    Er zijn verschillende manieren om de verzending van je nieuwsbrief mogelijk te maken;

    Een papieren versie van je nieuwsbrief is mooi, maar kost heel veel geld en moeite.



Een eigen formaat voor je nieuwsbrief is zo gek nog niet

Er zijn tegenwoordig flink wat mogelijkheden om je nieuwsbrief vorm te geven. Hier som ik er een paar voor je op, maar bedenk vooral een eigen formaat. Dat valt lekker op en dat is belangrijk in de wereld van de e-mailmarketing. 

Welke uitvoering voor je nieuwsbrief ga jij gebruiken?

1. Een lange e-mail
Soms kan een nieuwsbrief in de vorm van een lange e-mail, liefst in HTML formaat. Dat is eenvoudig en goedkoop, maar zo ziet het er dan meestal ook wel uit. Veel uitstraling heeft deze vorm van je nieuwsbrief niet. Wil je dat je nieuwsbrief echt positief opvalt, dan komen er andere aanpakken eerder om de hoek kijken.

Wat denkbaar is, is een soort regelmatig mededelingenblad in deze opzet. Daar vul je gaten tussen je nieuwsbrieven mee op. Dit soort nieuwsbrieven ziet er vaak Spartaans uit en dat zijn ze ook. Maar ze bestaan louter om mededelingen rond te sturen en ze zijn er niet om mooi te zijn.

2. E-mail en PDF meesturen
Je kunt je nieuwsbrief net zo groot en mooi maken als je maar wilt en hem dan printen als PDF. Dat levert een soms vrij fors document op. Dat kun je incidenteel opsturen naar iemand die er om vraagt, maar voor het versturen naar een grote groep lezers is deze aanpak zeker niet geschikt. Je krijgt gegarandeerd ruzie met je internetprovider, vanwege de enorme hoeveelheid bandbreedte die je op deze manier van verzenden verbruikt.

3. Een variant op punt 2 
Een oplossing die wat minder problemen met de provider gaat geven is om de PDF op internet te zetten en dan een korte e-mail naar je lezers te sturen met een link er in naar de betreffende PDF. Vaak zet men dan de PDF in een cloudapplicatie, zoals Dropbox of de AWS-clouddiensten van Amazon. Nu haalt iedereen zelf de PDF op en krijg jij geen bandbreedteproblemen meer. Wel betaal je voor de clouddiensten, maar die vallen in de praktijk enorm mee.

4. Een bladerversie op een website
Ook dit kom je nog wel eens tegen. Hierbij wordt visueel een tijdschrift gesimuleerd, dat je om kunt slaan, printen etc. Google weet wel waar je deze diensten vinden kunt. 

5. Een papieren versie
Deze vorm van je nieuwsbrief is uitgewerkt in een apart artikel op deze website.






 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten