zondag 24 april 2022

Maak jij deze veel gemaakte fouten bij het werken met nieuwsbrieven?

 

Maak jij deze veel gemaakte fouten bij het werken met nieuwsbrieven?





    Denk goed na over het doel van je nieuwbrief en communiceer dat doel ook openlijk en duidelijk;

    De frequentie van verschijnen van je nieuwsbrief is een belangrijke factor;

    Maak een keuze tussen tekst en HTML formaat.



Het doel van de nieuwsbrief is vaak te onduidelijk

De meest voor de hand liggende oorzaak van meerdere problemen is, dat het doel van de nieuwsbrief niet duidelijk is. Mensen beginnen er aan, zonder er over na te denken wat ze met hun nieuwsbrief willen bereiken. Meer verkoop? Meer bekendheid? Meer zichtbaarheid? Meer autoriteit? Er vallen vele redenen te bedenken. En hoe zit het met de gewenste aantallen op bepaalde data? En hoe ga je dat meten?

veel gemaakte fouten
Nou, dit is ook niet al te duidelijk

Dus het beste is om te beginnen met je doelen goed te definiëren. Wanneer denk je een doel te bereiken? Over wat voor aantallen praten we dan? Hoe weet je eigenlijk of je doel bereikt is? Hoe meet je de aantallen? Het zijn veel vragen en het stellen van goede kwaliteit doelen voor jezelf is dan ook niet echt gemakkelijk.  

Naast een onduidelijk of verkeerd gekozen doel, kan ook een verkeerd gekozen frequentie vervelend zijn. Zit er veel tijd tussen de verschijningen van je nieuwsbrief, dan zakt intussen de belangstelling in. Zit er te weinig tijd tussen twee nummers, dan overvoer je je lezers misschien. En een nieuwsbrief kost veel tijd. En die tijd moet je dan wel hebben. Daar zul je een compromis in moeten vinden. Ben je zeer productief én is het nuttig, dan is zelfs een dagelijkse versie misschien haalbaar.

Maar er zullen vaak dingen tussen komen die je plan volkomen in de war kunnen gooien. Dan is twee keer per week misschien een goed alternatief. Voorkom altijd dat je verzendschema je onder druk gaat zetten. Druk is nooit goed. Een nieuwsbrief is leuk, nuttig en kan lucratief zijn, maar mag nooit ten koste van alles gaan.

We komen nieuwsbrieven tegen in tekst en HTML formaat. Bij tekst formaat is niet veel variatie mogelijk. Bij HTML is dat wel het geval en kunnen we bijvoorbeeld kleuren, verschillende lettertypes en dergelijke gebruiken. Maar niet elke e-mail lezer kan echt goed met  HTML overweg. Soms staat er een aparte versie online, waar we door het aanklikken van een link naar toe kunnen springen.  

Soms begin je kleinschalig. En dan blijk je een interessant probleem ontdekt te hebben en je e-mailpostbus ontploft. Allerlei storingen en bijbehorende kwade klanten zijn het gevolg en dat kan toch ook niet de bedoeling zijn. Dus wees optimistisch en plan je groei. Maak een soort stappenplan wat je moet doen bij het bereiken van bepaalde aantallen en hoeveel je dan investeren moet. Probeer in te schatten wat de reden van je groei is. En zoek uit hoe je op die reden anticiperen kunt.  

Werk vanaf het begin zo geautomatiseerd als maar mogelijk is. Je bouwt er in de nog rustige tijd ervaring mee op. Het is vervelend als je midden in een snelle groei allerlei beslissingen en acties moet gaan nemen. Dus maak vooraf een goede analyse.

Blijf constant leren wat er op het gebied van nieuwsbrieven te leren valt en pas je strategie en dagelijkse aanpak aan, waar dat maar nodig is.  




 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten