zondag 24 april 2022

Een nieuwsbrief kan natuurlijk ook op papier

 

Een nieuwsbrief kan natuurlijk ook op papier





    Een papieren nieuwsbrief heeft zeker voordelen. Lekker lezen bij de open haard of in bed;

    Een gedrukte nieuwsbrief valt veel meer op dan een digitale;

    Twee versies van je nieuwsbrief, online én op papier is natuurlijk het mooiste, maar ook het duurste.



Een nieuwsbrief op papier


nieuwsbrief kan natuurlijk ook op papier
Een nieuwsbrief op papier betekent meestal enveloppen vullen!

Drukwerk kost veel geld (en tijd!) Dat is algemeen bekend. Maar het valt wel lekker op. Zeker als je zorgt voor de juiste vormgeving en verzending.

In de praktijk komt het regelmatig voor, dat een tijdschrift zowel in een digitale als een papieren versie te krijgen is. Beide vormen kennen uit een oogpunt van marketing en klantenbinding zo hun eigen mogelijkheden. En dan is het wel verantwoord om in twee versies te investeren.

De voordelen van een digitale versie zijn natuurlijk duidelijk. Het is gemakkelijk te maken, je hebt er verder niemand bij nodig, daardoor is het voordelig en de verzendkosten zijn te verwaarlozen. Maar laten we eerlijk zijn, een digitale uitgave haalt het in het algemeen in de verste verte niet bij een papieren versie.

Die papieren versie is namelijk echt. Die is fysiek. Die kun je in de hand houden. Je kunt hem lezen in bed en bij de open haard. Je kunt hem oprollen om vliegen plat te slaan en hij kan nuttig eindigen in de kattenbak in plaats van onder de digitale deleteknop. Een papieren versie heeft uitstraling. Heeft "smoel" zoals men zegt. Hij is onmiskenbaar door een mens van vlees en bloed geschreven, gedrukt en verzonden.

En zeker als je zaken doet op markten en beurzen, of in een winkel, dan is een nieuwsbrief die je de mensen met een schouderklopje erbij in de hand kunt drukken, toch iets heel anders dan de mededeling dat ze "de PDF op kunnen halen op de website".  Saai! Koud! Onaardig! Gevoelloos! Beledigend bijna.

Maar ja, een papieren versie heeft een heel duidelijk nadeel en dat zijn de kosten. Allereerst moet bij drukwerk de kwaliteit van de opmaak veel beter zijn. Er zijn allemaal moeilijke termen voor, die ik je hier zal besparen, maar de drukker komt straks beslist met een lijstje. 


Dan hebben we het kostenverhaal. Printen of drukken kost geld. Pas bij een flinke oplage worden de kosten per nieuwsbrief minder. Maar de totale kosten lopen wel lekker op, zeker bij een flinke oplage. En dan hebben we nog de verzending. Hoe je dat ook doet, het is verre van gratis. Maar goed, als we de nieuwsbrief persoonlijk uitdelen, dan zijn de verzendkosten niet zo'n belangrijk punt.

En zeg nu zelf, zie je jezelf niet staan achter een stapel fraai vormgegeven nieuwsbrieven?

Een tussenvorm is misschien te overwegen. Een papieren versie die af en toe wordt gemaakt, bijvoorbeeld twee keer per jaar. In een flinke oplage, zodat je iets hebt om uit te delen. In de tussenliggende periode maak je dan een digitale versie. Zo kun je het beste van twee werelden met elkaar combineren.

Om de kosten te drukken kun je nog kijken of er bedrijven te vinden zijn die met je mee willen doen. Als je in de kunst zit, dan wil misschien de plaatselijk galerie er ook wel een verhaaltje in kwijt. Of een handel in kunstenaarsartikelen heeft een aanbieding. Of wil het plaatselijke topmodel zichzelf wel even presenteren. Het is te overwegen. Pas echter wel heel goed op, dat je nieuwsbrief geen reclameblaadje wordt.

Op internet worden verschillende mogelijkheden aangeboden als we het hebben over printen en drukken. Laat eens een paar offertes maken. Misschien valt het tegen, maar niet geschoten is altijd mis, nietwaar? Overweeg verschillende uitvoeringen, verschillende papiersoorten, kleur of zwartwit. Allemaal zaken die een stuk van de prijs bepalen en die je zelf in de hand hebt.


Ook het drukken van een krantenformaat is vaak mogelijk en valt beslist wel op. Informeer eens bij de uitgever van een lokale krant wat de mogelijkheden zijn. 

Vaak staat zijn dure drukpers ook een tijdlang stil en dat wordt dan benut met het drukken van jouw nieuwsbrief.


 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten