zondag 24 april 2022

Bereid je voor op de nadelen van je nieuwsbrief

 

Bereid je voor op de nadelen van je nieuwsbrief





    Een groot nadeel van nieuwsbrieven is het slechte imago dat ze hebben, doordat ze vaak misbruikt worden als reclamefolder;

    Het grootste probleem is daardoor geworden, dat veel nieuwsbrieven niet meer geopend worden;

    Noem een nieuwsbrief nooit "nieuwsbrief" maar geef het blad een originele naam.



De slechte naam is het lastigste probleem

Voor degene die reclame wil maken heeft een nieuwsbrief veel voordelen, maar er zitten zeker ook negatieve aspecten aan. Een hele belangrijke is dat het begrip nieuwbrief een hele slechte naam heeft. Dat wordt veroorzaakt door het feit dat rijp en groen op internet een nieuwsbrief heeft, die in feite niet meer is dan een reclamefolder met de nieuwste producten. Daar zijn er zoveel van dat dit het beeld van de nieuwsbrief geworden is. 

nadelen van je nieuwsbrief

Zie de nieuwsbrief als een stuk contentmarketing. Een nieuwsbrief is bedoeld om naamsbekendheid te krijgen en vertrouwen op te wekken. Dus het is heel belangrijk als je nieuwbrief een goede uitstraling en inhoud krijgt, waarbij het reclameaspect helemaal naar de achtergrond verdwijnt.

Omdat mensen zoveel nieuwsbrieven ontvangen, spring je er niet snel uit. Veel mensen drukken bij het gedeeltelijk lezen van het woord "nieuwsbri.." al op de delete-knop. Je nieuwsbrief wordt direct ongeopend verwijderd. Laat staan dat je nieuwsbrief gelezen wordt en dat je boodschap aan de ontvanger overkomt. Kortom, het is lastig om een nieuwsbrief geopend te krijgen. Sowieso moeten we de besmette term "nieuwsbrief" vermijden in de naam, in onderkoppen en in het onderwerp van onze nieuwsbrief. Dat is echt essentieel.

Zorg voor een goede naam voor je nieuwsbrief. Denk daar lang en goed over na met zoveel mogelijk mensen. Een andere naam voor nieuwsbrief is noodzakelijk, maar ook de associatie mag niet gewekt worden.

Geef mensen ook een duidelijke reden om je nieuwsbrief te openen. Alleen informatie is tegenwoordig niet voldoende reden meer. Er zijn miljoenen nieuwsbrieven op het internet. De ontvanger moet denken dat hij of zij iets heel persoonlijks heeft ontvangen. Iets unieks, dat ook nog een bepaalde waarde voor hem of haar heeft. Zorg dus ook voor een perceptie die op waarde gericht is.

Het maken van een nieuwsbrief vraagt nogal wat werk. Onderschat dat niet. Het is niet alleen het maken. maar ook de voorbereiding, zoals het maken van foto's. Soms moet er een locatie gezocht worden, kleding of attributen geregeld en een eventueel model geboekt. Dat kost inclusief de fotoshoot zelf de nodige tijd. Het vraagt ook een zekere kennis van zaken als je alles zelf wilt doen. En dan heb je voor het maken van de nieuwsbrief wel een aardige duizendpoot nodig.  

Een goede planning en voorraadvorming van zowel ideeën als content op de plank is zeker aan te raden. Probeer zo ver mogelijk vooruit te werken. Dat is gemakkelijk als er weer eens een spoedklusje tussendoor komt. Zorg voor draaiboeken en checklists. Die zijn bij dit soort werkzaamheden buitengewoon handig.

Als je over een portemonnee met inhoud beschikt, dan is het schrijfwerk waarschijnlijk wel aan freelancers uit te besteden. Dat scheelt veel werk waar wel weer hogere kosten tegenover staan. Wel mag je een bepaalt kwaliteitsniveau verwachten, waar je zelf misschien nog moeite mee hebt om dat te halen. Ook kan men vaak een strakke planning en korte doorlooptijden realiseren.

Het volhouden van het maken van een nieuwsbrief is niet altijd even eenvoudig, zeker niet als deze frequent uitkomt. En dat geldt zeker omdat het aantal lezers in het begin altijd en bij iedereen tegen valt. Het kost tijd om een nieuwsbrief op gang te krijgen, dus laat je niet te snel ontmoedigen. Stel jezelf een doel, maar leg het punt waarop je je nieuwsbrief als mislukt beschouwt toch wel minstens een jaartje weg. Liefst langer.

Het opbouwen van een ledenbestand kost veel energie, moeite, tijd en soms geld als we het versnellen willen of moeten. Het opbouwen van een ledenbestand is een verhaal op zich en dus onderwerp van andere boeken en blogs.  




 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten