zondag 24 april 2022

Wat is een autoresponder eigenlijk?

 

 Wat is een autoresponder eigenlijk?





    Het stuk software dat een autoresponder genoemd wordt, mag bij niemand die met e-mail werkt, ontbreken;

    Een autoresponder neemt ons veel routinematig werk uit handen;

    De grote bedrijven die e-mail met een autoresponder aanbieden staan goed bekend, waardoor de kans dat je e-mail aankomt steeds groter wordt.



Wat zijn autoresponders?
Het leven van een marketeer is heel zorgelijk, zonder het bezit van een autoresponder

Autoresponders vallen onder de krachtigste marketinghulpmiddelen

Een voor velen wat mysterieus stukje software is de autoresponder. Het principe is eenvoudig. Een autoresponder ontvangt geheel zelfstandig e-mail en reageert daar ook weer zelfstandig op. Alle acties die een autoresponder neemt, zijn uiteraard door onszelf voorgeprogrammeerd.

De autoresponder wordt meestal ingezet door de grote verzendbedrijven. Belangrijk voor deze bedrijven is hun goede naam, omdat je er van uit moet kunnen gaan dat ze niet geblokkeerd worden. Bij inschrijving verwachten ze daarom altijd een bevestiging. Pas als die bevestiging binnen is, gaat de autoresponder aan het werk. Een voorbeeld van een serie opdrachten, die een autoresponder sequence wordt genoemd.

1. Persoon X schrijft zich in via een speciaal verstrekt formulier dat meestal in een website is ingebouwd op een zodanige wijze, dat het niet als een speciaal formulier herkend wordt.

2. De autoresponder stuurt een e-mail naar persoon X met een link waarop hij moet klikken om zijn inschrijving te bevestigen.

3. De autoresponder ontvangt de bevestiging van persoon X. Soms is aan een inschrijver een welkomstcadeautje beloofd. Dit is vrijwel altijd een digitaal product en dat wordt nu richting persoon X verzonden.

4. De volgende dag krijgt persoon X de eerste uitgebreide mail waarin het bedrijf zich voorstelt..

5. Etc. Etc.  om de paar dagen krijgt persoon X een e-mail toegestuurd, tenzij hij of zij op de wettelijk verplichte link klikt om weer uitgeschreven te worden.

Degene die de autoresponder ooit heeft opgezet, hoeft hier niets te doen. Alles gaat automatisch. Maar veel mensen ervaren wel een persoonlijke aanpak. Ze krijgen toch steeds alles netjes op tijd, vaak met hun eigen naam er op? Hoe persoonlijk wil je het hebben?

Dit gevoel van aandacht is een van de belangrijkste redenen dat de inzet van een autoresponder vaak heel succesvol is.

Een ander voorbeeld is een online cursus die keurig netjes elke week verzonden wordt. En waar iedereen aan kan beginnen op het moment dat hem of haar het beste uitkomt. Het is met deze mogelijkheden niet vreemd,  dat de autoresponder algemeen gezien wordt als een belangrijk hulpmiddel voor de internetmarketeer. Bekende voorbeelden van een dergelijke autoresponder zijn Aweber en Mailchimp.

Heb je besloten om je nieuwsbief via een emailprovider te versturen? Dan verval je eigenlijk automatisch aan het gebruik van een dergelijke autoresponder. Stop dan ook de oude uitgaven van je nieuwsbrief in een autoresponder en stuur die je nieuwe inschrijvers geleidelijk aan toe. Daarmee krijgen nieuwe abonnees snel overzicht van wat je doet en wat de ontwikkelingen bij jouw nieuwsbrief zijn.

Andere gebruiksmogelijkheden van een autoresponder

Waarschijnlijk is de meest gebruikte functie van een autoresponder het verzamelen van gegevens van mogelijke klanten. Als iemand inlichtingen vraagt, dan wordt zijn e-mailadres toegevoegd aan de autoresponder die daar een serie van één of meer e-mails van maakt. Want in het algemeen zijn er toch wel een aantal contacten voor nodig om iemand tot enige actie aan te zetten. Dus een advertentie moet een aantal keren herhaald worden, totdat er mensen reageren door hun e-mailadres op te geven, waarna er eveneens een serie e-mails via de autoresponder wordt nagezonden. Om uiteindelijk in contact te komen met geïnteresseerden, die in actie zijn gekomen kan dus best wel even duren. Geef het dus tijd.

Gebruik een autoresponder om informatie aan te laten vragen. Bijvoorbeeld een prijslijst die je aanbiedt. Daarna kun je materiaal nasturen dat als een soort van herinnering gaat dienen. Dat kunnen allerlei formulieren zijn, product beschrijvingen, handleidingen, instructiekaarten, checklists en dergelijke, ofwel allerlei zaken die van pas kunnen komen voor je potentiële klanten en door de herhaalde aandacht heb je ook nog een goede kans, dat het permanente klanten worden.

Schrijf rapporten over het vakgebied waar je mee bezig bent. Geef die rapporten weg in ruil voor een inschrijving op bijvoorbeeld een nieuwsbrief of een andere vorm van reclame voor je bedrijf. Nadat een rapport eenmaal geschreven is, kan het jarenlang dienen om je bedrijf of je producten te promoten. Het is een bekend feit dat het weggeven van gratis materiaal de aandacht voor je bedrijf snel kan doen toenemen.

Voorzie je autoresponder ook van een vragenlijst. Natuurlijk niet als eerste bericht, maar nadat je een band met je klanten hebt opgebouwd. Een vragenlijst zal er voor zorgen dat je meer over je klanten en hun behoeften te weten komt. Iedere marketeer weet dat het absoluut noodzakelijk is om zoveel mogelijk over je klanten te weten te komen. En dit kan daar een uitstekende aanpak bij zijn.

In plaats van elke vraag persoonlijk te beantwoorden, kun je deze ook verzamelen in een veel gestelde vragen (FAQ) formaat op een website.

Het is mogelijk om informatie over je bedrijf, zoals algemene voorwaarden, levercondities, betalingsvoorwaarden en dergelijke in een autoresponder formaat te zetten. Je kunt het dan geleidelijk aan opsturen en er naar verwijzen met aankopen, teruggavebeleid en dergelijke.




 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten