zondag 24 april 2022

De voordelen van je nieuwsbrief

 

De voordelen van je nieuwsbrief





    Goede nieuwsbrieven geven een goed beeld van een bedrijf, maar het omgekeerde geldt ook voor slechte nieuwsbrieven;

    Zorg dat alles aan je nieuwsbrief professioneel overkomt;

    Uitvoering, vormgeving, online bezorging, klantenservice en klachtenafhandeling moeten perfect geregeld zijn.



Nieuwsbrieven verbeteren de communicatie


Het hebben van een nieuwsbrief is een goede stap bij het zorgen van een betere communicatie met uw connecties. Alleen al het bezit van een nieuwsbrief geeft een goede indruk aan uw klanten, zelfs als ze die nooit gaan lezen

De voordelen van je nieuwsbrief
Hier kan de communicatie zo te zien nog wel wat verbeterd worden

Een goede nieuwsbrief verbetert het beeld dat men heeft van je organisatie, een slechte nieuwsbrief verslechtert het beeld waarschijnlijk nog verder. Een professionele aanpak van je nieuwsbrief is daarom essentieel. Een nieuwsbrief moet goed zijn. Een nieuwbrief moet professioneel overkomen in alle aspecten. Denk aan de uitvoering, de vormgeving, de bezorging, klantenservice en klachtenafhandeling, keuze van de onderwerpen, onderlinge weging van onderwerpen. Het moet allemaal piekfijn in orde zijn.

De inhoud moet dus goed geschreven zijn, van het goede formaat zijn, gemakkelijk leesbaar zijn qua inhoud en vormgeving. De nieuwsbrief moet gemakkelijk op te halen zijn en er moet sprake zijn van een soort "noodprocedure" als er iets niet goed gegaan is. Ook de "noodprocedure" moet gemakkelijk te gebruiken zijn.

De inhoud van je nieuwsbrief moet niet alleen qua schrijftechniek in orde zijn, ook de content moet zeer afwisselend zijn.

Een goede en professionele nieuwsbrief kweekt een stukje vertrouwen bij de lezers. Het zogenaamde halo-effect (als iemand het ene goed kan, zal hij iets anders ook wel goed kunnen,) speelt daar een grote rol bij. Als jouw kunstenaarsnieuwsbrief er goed uitziet en lekker leest, dan zal de kwaliteit van de kunst die je maakt ook wel in orde zijn. Het halo-effect doet dan zijn werk. Dat doet het altijd.   

Mensen gaan je steeds betere kennen en dat is goed voor de zaken. Zaken doe je met een mens. Niet met een bedrijf of een organisatie. En dan bij voorkeur met een mens die je kent. Niet alleen van naam of social media, maar bij voorkeur persoonlijk. Een beetje persoonlijke aanpak van je nieuwsbrief is dus wel noodzakelijk. Hoe wil men anders dingen van je weten?  

Een nieuwsbrief is eigenlijk geschikt voor elk soort bedrijf. Groot, klein. Het maakt niet echt uit. De kwaliteit van de nieuwsbrief is eigenlijk van groter belang.  

Het verzenden en de abonnee-administratie er om heen is voor een groot deel te automatiseren met zogenaamde autoresponder programma's als Aweber en Mailchimp. Autoresponders worden elders op dit weblog uitgelegd. 

Je kunt in je nieuwsbrief advertenties opnemen, die niet te onderdrukken zijn met een adblocker , (software die voorkomt dat een advertentie op je scherm terechtkomt,) zoals vaak op websites of weblogs gebeurt. Maar kijk wel goed uit dat je nieuwsbrief geen advertentieblad wordt, want dan is het snel gebeurd met je nieuwsbrief. Niemand zit op een reclamefolder te wachten waar hij niet om gevraagd heeft.

Je kunt bij een echt goed lopende nieuwsbrief betaalde advertentieruimte aan gaan bieden. Bedenk wel dat 5000 inschrijvers dan eigenlijk wel het minimum is. Let wel op dat teveel advertenties weer ten koste van je aantal inschrijvers zal gaan, tenzij de kwaliteit van je nieuwsbrief boven alles verheven is én de content absoluut uniek en actueel is. Dan worden advertenties wel voor lief genomen.

In het algemeen mogen we stellen dat een nieuwsbrief heel geschikt is voor branding en personal  branding. Je zichtbaarheid in je vak (bijvoorbeeld kunstenaar) is met een goede nieuwsbrief uitstekend te verbeteren. Zeker als je de nieuwsbrief gebruikt in combinatie met andere mogelijkheden als artikelmarkting, blogging, contentmarketing en e-boeken.




 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten