zondag 24 april 2022

Wie vormen de doelgroepen voor je nieuwsbrief

 

Wie vormen de doelgroepen voor je nieuwsbrief





    Goede analyse van je klanten en opdeling in doelgroepen verdient zichzelf altijd terug;

    Een  "voor elk wat wils" nieuwsbrief is lastig, of zelfs onmogelijk te realiseren;

    Je nieuwsbrief is meestal ook van belang voor anderen dan je mogelijke klanten.



Benaderen van de juiste doelgroep is belangrijk

doelgroepen voor je nieuwsbrief
Hier gaat een papieren nieuwsbrief naar de juiste doelgroep

Er zijn een flink aantal doelgroepen die mogelijk interesse in je nieuwsbrief zouden kunnen hebben. Het zijn de groepen rond je bedrijf die ook vaak de "stakeholders" worden genoemd. Je zult moeten kijken of je een soort "voor elk wat wils" nieuwsbrief wilt gaan maken, waarbij je niet al te diep op een onderwerp ingaat, of een wat meer gerichte opzet, waarbij je meerdere nieuwsbrieven maakt, ieder gericht op een eigen kleine doelgroep, waarbij je ook wat dieper op het onderwerp in kunt gaan.

Laten we eerst maar eens een aantal doelgroepen gaan bekijken:


1. Je huidige klantenkring
Dit is een belangrijke groep, omdat hier veel mogelijke kopers van je volgende producten onder zullen zitten. Het zijn je loyale klanten, die weten wat ze aan je hebben en welke kwaliteit je levert. Je content bestaat vooral uit ondersteunende informatie waarmee je klanten zoveel mogelijk profijt van hun aankoop kunnen hebben. Denk aan nieuws over producten, gebruikstips etc.

2. Je potentiële klanten
Je potentiële klanten worden wel mogelijke klanten, prospects en dergelijke genoemd. Mensen die bijvoorbeeld wel eens informatie hebben opgevraagd, maar (nog) geen klant zijn geworden. Deze prospects moeten een meer verkoopgerichte nieuwsbrief gaan ontvangen om hen over de streep te trekken. Maar dat is een vorm die bij de huidige klantenkring juist irritant overkomt. En andere doelgroepen zijn niet in een verkoopverhaal geïnteresseerd. Aan de andere kant, meer gespecialiseerde artikelen voor ervaren klanten,  gaan  de pet van mogelijke klanten met nog weinig kennis wellicht ver te boven. Een aparte nieuwsbrief voor deze groep van potentiële klanten valt te overwegen.

3. Branchegenoten
Branchegenoten, collega's of concurrenten zo je wilt. Deze wil je misschien benaderen over mogelijke joint-ventures (dit is een kortstondig samenwerkingsverband met een speciaal doel), advertentie uitwisseling, plaatsen van advertorials in lokale kranten en dergelijke. En die informatie is niet interessant voor klanten en mogelijke klanten. Misschien een algemene nieuwsbrief geven, plus een apart kanaal voor deze doelgroep opzetten?

4. Geldschieters en aandeelhouders
Deze groep heeft geld in jou en je bedrijf gestoken en is benieuwd hoe het financieel gaat en wat je vooruitzichten zijn. Ook weer behoorlijk gespecialiseerd, dus ook hier weer een algemene nieuwsbrief met een soort apart financieel verslag op zijn tijd.

5. Personeelsleden en anderen die werkzaamheden voor je verrichten
Deze groep is vaak geïnteresseerd in het wel en wee van hun collega's. Dat is nieuws dat voor veel van de andere doelgroepen niet interessant is. Je kunt je afvragen of een wat meer sociale nieuwsbrief voor deze groep op zijn plek is. Is er een personeelsvereniging? Dan ligt daar mogelijk een goede ingang.

6. Buren en andere bedrijven uit de nabijheid
Je buren en andere bedrijven op hetzelfde bedrijventerrein weten ook vaak wat er bij de andere partijen speelt. Vaak doet men dingen gezamenlijk, heeft samen overleg met de gemeente en dergelijke. Hier kan een algemene nieuwsbrief zijn werk goed doen.

7. Plaatselijke partijen als lokale kranten, lokale tv, websites etc.
Dit zijn de partijen die interessant zijn voor je promotie, public relations en branding. Het kan nooit kwaad om hen af en toe een teken van leven te geven middels een algemene nieuwsbrief.

8. Externe dienstverleners,  zoals een  accountant, boekhouder, bedrijfsadvocaat,  vormgever etc.
Ook hier weer partijen, die graag iets horen, zonder direct diep in de materie te duiken. Een goede algemene nieuwsbrief zal hier al voldoen.

We zien dat het interessant kan zijn om met meerdere, gerichte nieuwsbrieven te werken. Door gebruik te maken van een kalender, kunnen we de werkzaamheden verdelen en toch iedereen voorzien.



 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten