zondag 24 april 2022

Hoe ga jij je nieuwsbrief verzenden?

 

Hoe ga jij je nieuwsbrief verzenden?





    De verschillende manieren om je nieuwsbrief te verzenden hebben hun voor- en nadelen;

    Veel e-mail is niet meer te bezorgen door tussentijdse veranderingen als bijvoorbeeld een nieuw of veranderd e-mailadres;

    Het gevaar dat je kostbare nieuwsbrief ergens door een filter als spam wordt ervaren is groot!


Er zijn vele mogelijkheden om je nieuwsbrief te verzenden


Als je eenmaal besloten hebt om veel e-mail en bijvoorbeeld nieuwsbrieven via e-mail te gaan verzenden, dan loop je heel snel tegen allerlei beperkingen aan. Hier volgen een aantal bekende problemen en beperkingen:


je nieuwsbrief verzenden
Waar is mijn e-mail nu weer gebleven?


Problemen en beperkingen

Gebruik je je eigen persoonlijke e-mailadres dat je van je provider hebt gehad, dan loop je meestal vrijwel direct tegen allerlei beperkingen aan. Vaak mag je maar een gering aantal dezelfde e-mails na elkaar verzenden. Vijftig per dag is een aantal dat je veel tegenkomt. Ga je daar dan toch overheen, dan moet je 24 uur of zo wachten tot je opnieuw iets verzenden kunt. Dat is dus niet werkbaar.

Werk met een PHP-script

Slimme mensen met iets PHP-kennis zetten een klein script op hun website dat e-mail voor hen verstuurt. Dat werkt uit de kunst. Totdat het door speciale sites op internet gesignaleerd wordt en je van het versturen van spam wordt beschuldigd. Sommige providers reageren daar dan weer op met het blokkeren van je account. Niet doen dus.

Veel e-mailadressen zullen niet meer bestaan

Je gaat veel e-mail retour krijgen, omdat het e-mailadres niet meer bestaat. Sommige mensen wisselen steeds van e-mailadres en geven dat niet door.


Wordt je e-mail wel geopend? Vaak is dat niet het geval

Een groot deel van je e-mail verdwijnt in de spam. Bij sommige e-mailproviders kun je zien welk percentage van je e-mail daadwerkelijk geopend wordt. Dat is interessante, maar vaak ook ontmoedigende informatie. En het in het algemeen lage aantal mensen, dat je e-mail opent, motiveert beslist om snel iets aan je imago en vooral aan je kopregels en onderwerp regel te gaan doen.

Zorg ervoor dat een echt e-mailadres noodzakelijk is

Zorg dat de mensen een echt e-mailadres op je website invullen. Bijvoorbeeld door een welkomst cadeau alleen naar dat opgegeven adres op te sturen. Doe je dat niet, dan schrijft een groot deel van de mensen in met adressen als Heb@ikniet.nl. Ook Donald Duck is buitengewoon populair.

Volle postbussen zijn een ramp

Wat veel gebeurt is, dat de postbus van de gratis e-mailprovider vol zit. Ook dan krijg je je nieuwsbrief retour met een foutmelding van de ontvanger.

Sommige filters blokkeren van alles

Sommige spamfilters blokkeren de vreemdste dingen. Het woord "model" in een kop is bij Yahoo e-mail al voldoende om geblokkeerd te worden. Maar intussen zal de ontvanger je e-mail nooit zien.

Oplossing van veel problemen is een echte e-mailprovider

Al met al mag je er dus van uit gaan, dat een groot deel van je e-mail niet ter plaatse zal gaan komen. Van wat er aankomt wordt een groot deel niet geopend. Van wat wel geopend wordt, wordt slechts een paar regels gelezen. En van wie dan nog verder leest, klikt maar een enkeling op een link.

Met andere woorden, deze marketingvorm is prima om naamsbekendheid te kweken en als een soort contentmarketing gezien te worden. Wil je kopers hebben? Of wil je iets anders van de lezers? Dan zul je naar een andere marketingvorm uit moeten wijken, omdat je uiteindelijke response veel te klein zal zijn. Of je moet een gigantisch grote e-maillijst hebben, dat kan ook.

Het is bijna altijd aan te raden om in zee te gaan met een echte e-mailprovider als Aweber of Mailchimp. Dat voorkomt veel narigheid en deze e-mailproviders nemen je veel werk uit handen met betrekking tot het onderhouden en schonen van je mailinglist.





 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten