zondag 24 april 2022

Verzamel altijd je gegevens op een correcte manier

 

Verzamel altijd je gegevens op een correcte manier





    Gegevens van mensen zijn waardevol en moet je daarom koesteren en respecteren. Dat ben je aan hen verplicht. Ook zonder irritante wetgeving;

    Inschrijving op websites kan vaak eenvoudig geregeld worden via de e-mailprovider;

    Vraag zeker in het begin maar weinig gegevens van je lezers. Niet meer dan strikt noodzakelijk is zoals een e-mailadres en een voornaam.



Vraag niet teveel van je lezers, want dan haken ze af

Correct verzamelen van je gegevens
Nou, inschrijven op deze nieuwsbrief vraagt wel heel erg veel van mij! Daar begin ik niet aan.

Om succesvol een nieuwsbrief te publiceren, moeten we ook beschikken over een goede manier om gegevens te verzamelen. De meeste e-mailproviders beschikken daarbij over een eigen formulier dat je in jouw website, weblog en dergelijke op kunt nemen. Vaak voegt dat formulier zich qua lay-out wel naar jouw website, zodat het niet opvalt dat het e-mailadres niet richting jouw website, maar richting een speciale e-mailprovider gaat.

Belangrijk is dat je ook gegevens gaat verzamelen van je inschrijvers om een e-mail persoonlijk te maken. En dat geldt al helemaal bij nieuwsbrieven, waar het sowieso al heel lastig is om die zelfs maar geopend te krijgen. Het is verstandig om deze gevoelige gegevens beetje bij beetje te verzamelen om het niet teveel op te laten vallen. Vraag je direct al te veel, dan kun je er zeker van zijn dat men afhaakt, in plaats van in te schrijven en dat kan toch de bedoeling niet zijn.

Vaak wordt er om een voornaam gevraagd. Dat kan, maar het is wel een beetje afhankelijk van je doelgroep. Niet iedereen vindt een voornaam prettig en wordt liever met "Mijnheer Jansen" aangesproken dan met "Piet". Het is dus beter om niet om een voornaam te vragen, maar: "Hoe mogen we u aanspreken?" Dan komt die voornaam ook vanzelf wel te voorschijn.

Later gaan we via spelletjes, vragenlijsten, bestellingen en dergelijke wel meer gegevens verzamelen, maar dat is nu niet van toepassing. Voor onze nieuwsbrief hoeven we al die zaken toch helemaal niet te weten?

Vaak biedt een formulier van de e-mailprovider ook nog mogelijkheden om andere gegevens te verzamelen. Bijvoorbeeld de naam van de website waar men ingeschreven heeft. Of de dag en tijd waarop iemand zich opgegeven heeft. Het kunnen interessante gegevens, zijn om een nieuwsbrief steeds persoonlijker te gaan maken.

Kortom, bestudeer de werking van de formulieren van de e-mailprovider goed, want vaak is er zonder al te moeilijk programmeerwerk meer mogelijk, dan je op het eerste gezicht zou denken.






 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten