zondag 24 april 2022

Wat verstaan we onder een nieuwsbrief

 

Wat verstaan we onder een nieuwsbrief





    Nieuwsbrieven zijn er in allerlei vormen en maten, vaak met eigen doelstellingen;

   Een commercieel opgezette nieuwsbrief is met name bedoeld voor al bestaande klanten;

    Belangrijk is om elke associatie met een reclamefolder te voorkomen.



Er zijn een aantal varianten van de nieuwsbrief



Wat verstaan we onder een nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is meestal één van de volgende mogelijkheden:
  • Een wat langere e-mail;
  • Een e-mail met een bestand er aan met de tekst van de eigenlijke nieuwsbrief;
  • Een e-mail met een verwijzing naar een adres op het internet, waar een bestand met de tekst op te halen is.

Een commercieel opgezette nieuwsbrief is bedoeld voor klanten en richt zich mogelijk ook op toekomstige klanten. Het is een algemeen bekend feit dat bestaande klanten gemakkelijker weer tot aankoop overgaan dan mogelijke nieuwe klanten die ons niet kennen en daarom langer de kat uit de boom kijken.

Een meer algemeen opgezette nieuwsbrief richt zich behalve op bestaande klanten en mogelijke nieuwe klanten ook op allerlei relaties (personeelsleden, geldschieters, leveranciers, afnemers, branchegenoten, buren en noem maar op. Je zou kunnen zeggen dat een dergelijke nieuwsbrief zich richt op eigenlijk iedereen die er maar interesse in heeft. Deze vorm is duidelijk minder commercieel qua opzet.
 
Een nieuwsbrief verschijnt met een zekere regelmaat. Regelmaat wordt daarbij wel als belangrijk gezien. Denk aan dezelfde dag in de week en ongeveer dezelfde tijd. Vlak voor het weekend wordt vaak aangeraden, omdat men dan de tijd heeft om je nieuwsbrief te lezen. Het nadeel is dat je daar zeker niet de enige mee bent en je nieuwsbrief dus met concurrenten moet strijden om de meeste aandacht. 

Bedenk dat veel mensen een nieuwsbrief scannen en niet intensief lezen. Dat scannen kost niet veel tijd, dus tijd is geen sterk argument. Daarnaast raadplegen veel mensen hun e-mail op hun werk. En dan is een tijd als woensdag om 11:00 nog niet zo gek, zo hebben we in de praktijk ervaren na veel testwerk.

Een nieuwsbrief moet de uitstraling van een magazine of een periodiek hebben, dus vermijd elke associatie met een reclamefolder. Zodra je lezers denken dat ze reclame gehad hebben, is het klaar met je nieuwsbrief en waarschijnlijk is dat ook nog eens definitief.

Belangrijk bij een nieuwsbrief zijn de vormgeving, lay-out, content, consistentie en geen reclame die als reclame overkomt. Dat moet verstuurd worden in een vorm die voor iedereen gelijk is, dus bijvoorbeeld PDF. Dat komt nog het meeste in de juiste richting.

Naamgeving van je nieuwsbrief moet professioneel, zakelijk én origineel zijn. Nieuwbrieven staan vaak in lijsten en moeten dan eigenlijk bovenaan staan. Dus je nieuwsbrief moet bij voorkeur met een A beginnen.

Zorg voor een samenvatting voor bij de  inschrijving. 10 tot 15 woorden is voldoende en daarmee moet duidelijk zijn wat het doel van je nieuwsbrief is. Vertel de inschrijver heel goed wat deze gaat krijgen.

Zorg ook voor een optimale squeezepagina, maar de opzet van een dergelijke pagina wordt elders op dit weblog behandeld.




 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten