vrijdag 19 november 2021

Een marketingplan voor een nieuwsbrief

 

Een marketingplan voor een nieuwsbrief





    Het opzetten van een goede nieuwsbrief vereist eigenlijk een soort verkort marketingplan;

    Het is niet eenvoudig om mensen zover te krijgen dat ze hun e-mailadres bij jou achter laten;

    Vaak blijk je bij nader inzien content voor meerdere doelgroepen te maken en moet je die doelgroepen ook als zodanig behandelen.


marketingplan voor een nieuwsbrief

Een eenvoudig marketingplan voor een nieuwsbrief

Het opzetten van elk bedrijf vraagt eigenlijk om een bedrijfsplan. Dat hoeft geen centimeter dik rapport  te worden, maar het is van belang, dat er naar een aantal aspecten als financiering, liquiditeit (hoeveel geld is er per maand nodig) en solvabiliteit (hoe los ik ooit mijn hypotheek af) is gekeken.

Daarnaast is het belangrijk om een simpel marketingplan te maken dat antwoorden bevat op vragen als:

"Wat is mijn doelgroep"; 
"Hoe ziet een typisch lid van die doelgroep er uit";
"Hoe bereik ik die doelgroep". 

Want dat is toch essentieel voor succes. Als je geen klanten kunt vinden, kun je ook moeilijk omzet draaien, nietwaar?

Als we met een digitale nieuwsbrief gaan werken, dan vraagt die nieuwsbrief eigenlijk om een eigen marketingplan, speciaal om voldoende belangstelling voor deze nieuwsbrief te gaan krijgen en we zien daar dan ook ongeveer dezelfde vragen terugkomen, met dat verschil dat we ons hier met name op online-klanten gaan richten.

Welke lezers zoek ik?  En voor wie schrijf ik mijn nieuwsbrief?

Je zult merken dat je bij een verdere analyse vaak verschillende doelgroepen krijgt. Bij een kunstenaar is er bijvoorbeeld weinig overeenkomst tussen de kopers van je schilderijen en degenen die je cursus "olieverf schilderijen maken" volgen. Het zijn twee duidelijk verschillende doelgroepen. En eigenlijk moet je dan de rest van je plan dubbel uitvoeren, voor elke doelgroep een plan.

Waar vind ik die lezers?

De volgende stap is eens te gaan kijken, hoe je de leden van die doelgroep gaat vinden. De kopers van je kunst zitten overal, maar mensen die je cursus gaan volgen zitten waarschijnlijk in de regio. Voor de regio gebruik je bijvoorbeeld een andere krant dan voor een landelijke campagne om kunst te verkopen. Mensen die een cursus willen volgen kun je ook bereiken via het prikbord van de supermarkt, kopers voor een wat duurder schilderij niet. Afijn, je snapt het idee van doelgroepen en de manier om ze te bereiken wel.

Hoe krijg ik die potentiële lezers zover, dat ze hun e-mailadres achterlaten?

Mensen zullen maar zelden spontaan hun e-mailadres afgeven. Daar zul je echt iets tegenover moeten zetten en hier is al een ander artikel op dit weblog aan gewijd.  

Hoe zet ik lezers van mijn nieuwsbrief later om in betalende klanten?

Je kunt een nieuwsbrief gebruiken om vertrouwen te kweken. En belangstelling van klanten die dankzij jouw nieuwsbrief steeds meer van jou en je werk weten. En dan moet je in de situatie komen dat een klant die een schilderij wil kopen of laten maken, gewoon automatisch aan jou denkt. 

Dat kun je bereiken. 

Het kost wel tijd. Soms zelfs veel tijd.

Maar je bent intussen wel op de goede weg.




 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten