zondag 24 april 2022

De eisen die je klanten aan je content gaan stellen

eisen die je klanten aan je content gaan stellen
Waar gaat dit nu weer over?

 

De eisen die je klanten aan je content gaan stellen





    Niet jijzelf bepaalt of je nieuwsbrief goed is, maar dat doen je klanten;

    Een nieuwsbrief is actueel, direct te gebruiken en goed te begrijpen;

    Kijk uit met een houdbaarheidsdatum door teveel met tijdsgevoelige informatie te werken.



Je klanten bepalen je content en niet jijzelf

Voor elke nieuwsbrief is de content van  groot belang. En hoe deze content er uit moet zien, wordt helaas niet door ons bepaald (dat zou wel erg  gemakkelijk zijn,) maar door de klanten. 

Een paar punten over de inhoud van een Amerikaanse E-zine goeroe: Content van nieuwsbrieven moet aan de volgende drie belangrijke eisen voldoen:

1. De content van je nieuwsbrief moet actueel zijn;
2. De content van je nieuwsbrief moet direct te gebruiken zijn;
3. De content van je nieuwsbrief moet goed te begrijpen zijn.

1. Je content moet actueel zijn

Actuele content zal zelden of nooit van iemand anders overgenomen worden. Het is net geschreven. Vers van de pers, zeg maar. We hebben het dan ook over content die niet al eerder in andere nieuwsbrieven is gepubliceerd. In alle opzichten geldt voor de content van je nieuwsbrief: "Hoe origineler hoe beter".

  • Kijk vanwege die actualiteit dus altijd uit met het overnemen van materiaal van derden. Want is de actualiteit wel gegarandeerd?;

  • De content van je nieuwsbrief moet daarom niet te algemeen bekend zijn. Gebruik daarom geen artikelen die elders ook al te vinden zijn;

  • De houdbaarheidsdatum van je content mag niet verstreken zijn. Het plaatsen van de aankondiging van een gebeurtenis, die vorige week geweest is, heeft heel weinig zin;

  • Het goed up to date houden van de informatie die je verstrekt, geeft aan dat je je klanten heel serieus neemt.

2. Je content moet direct te gebruiken zijn

Als we zeggen dat content direct te gebruiken is, dan wil dat zeggen dat het nu, binnen een minuut, te gebruiken is. Dus niet morgen of ergens volgende week. Nee Nu.

Hoe waardevol je nieuwsbrief, blogpost of artikel ook is,  als de lezer er niets mee kan doen, heeft hij er helemaal niets aan. Er is een bekend voorbeeld in omloop van een  schipbreukeling, die een enorm kostbare diamant vindt. Het ding is zeer waardevol, maar voor de schipbreukeling is hij onder die omstandigheden volkomen waardeloos. Die had liever een fles water en een zak harde vers gebakken broodjes gevonden. Overigens, die diamant wordt misschien nog wel ergens bewaard, maar de  kans dat dit ook met jouw artikel gaat gebeuren, is een stuk kleiner.

Wil je content aan de eis van directe bruikbaarheid voldoen, dan moet deze content dus direct:

  • Een "probleem" waar de lezer mee rondloopt, oplossen;
  • Tegemoet komen aan een behoefte die je lezer al ervaart;

  • Een mogelijkheid voor een nieuwe ervaring verzorgen;  
  • Ontspanning geven aan de lezer. 

Dus kom met een verhaal dat direct de belangstelling trekt, dat hij of zij dus zonder uitstel lezen wil én dat ook nog eens lekker ontspannend te lezen is.

Wat de schipbreukeling met de diamant nodig heeft is een boot. 

Geef je lezers een vergelijkbare boot om van hun eiland met problemen weg te kunnen roeien.

3. Je content moet goed te begrijpen zijn


Luister eens 5 minuten naar een politicus die zegt dat hij of zij iets aan je uit gaat leggen. Geluisterd? Nu, weet je nu in elk geval wel, hoe het niet moet. Jouw boodschap dient voor iedereen te begrijpen te zijn. Niemand uitgezonderd. En dat is echt wel lastig, zeker als de doelgroep van je nieuwsbrief erg breed van samenstelling is. Het schrijven van een dergelijke nieuwsbrief vraagt veel oefening.

Is je tekst te ingewikkeld, versimpel die dan waar maar enigszins mogelijk is. Leg elk begrip uit. Gebruik gangbare woorden in korte zinnen. Verwijs desnoods naar voetnoten bij lastige begrippen. of links naar een woordenlijst of woordenboek.

Werk sterk puntsgewijs. Vooral bij instructies, zorg dat ze goed stap voor stap te volgen zijn. Je lezer wil niet vermoeid worden door je teksten. Je lezer wil ze ontspannen kunnen lezen!

Voorkom het zogenaamde turbo jargon. Het is  natuurlijk "….vet heftig als een aso effe posi reageert……", maar niet iedereen stelt dit soort taalgebruik op prijs. Sterker nog, velen begrijpen het niet eens. 

Bedenk bij het schrijven van je content altijd één belangrijk ding: "Het feit dat men iets heeft aan jouw content is de enige reden waarom iemand lid wordt van je nieuwsbrief." Die reden is echt niet, omdat men je bedrijf zo goed vindt, of omdat je zo'n aardig persoon bent! Of omdat de grafische lay-out van je nieuwbrief zo mooi is. Etc. Etc.

Dus zorg dat je nieuwsbrief en de content die je er in plaatst aan de bovenstaande regels voldoet. 

Het zal je veel inschrijvingen kunnen schelen als je er serieus mee aan de gang gaat.


 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten